Wprowadzenie
Przypominamy, że, zgodnie z zarządzeniem nr 385/2023/2024 Rektora UAM z dnia 17.10.2023 roku (§ 2 ust. 5) i polityką bezpieczeństwa poczty uczelnianej, automatyczne przekierowywanie (tzw. autoforward) korespondencji elektronicznej do systemów zewnętrznych jest zabronione. W związku z tym Centrum Informatyczne uruchomiło automatyczne procedury blokujące takie przekierowania.
Platforma Microsoft Office365 (lub też Microsoft 365) jest zbiorem komponentów, połączonych między sobą,
umożliwiających pracę grupową, ujednoliconą komunikację w ramach organizacji.
Zbiór ten pracuje w oparciu o model SaaS (ang.Software as a Service), tj.
większość operacji administracyjnych leży po stronie usługodawcy.
Komponentami tworzącymi Microsoft Office365 są:
- Exchange Online - serwer pocztowy oraz serwer Unified Messaging, pracujący w oparciu o oprogramowanie Microsoft Exchange
- SharePoint Online - serwer aplikacji webowych, umożliwiających tworzenie stron WWW (witryn) dających możliwość współpracy np. grup projektowych.Komponent ten pracuje w oparciu o Microsoft SharePoint.
- Teams (dawniejsze : Lync Online (Skype for Business)) - serwer komunikacyjny, umożliwiający przeprowadzanie konferencji online,a w ramach nich np. udostępnienie wybranej aplikacji lub całego pulpitu uczestnikom konferencji. Historycznie wyewoluował z aplikacji Skype for Business, która nadal jest wspierana w rozwiązaniach On-Premise
- Office Online - okrojona wersja pakietu Micosoft Office, pracującego w przeglądarce internetowej.
Obecnie platforma Microsoft Office365 na UAM stanowi podstawę komunikacji wewnątrz Uczelni jak również na zewnątrz. Poczta Uniwersytecka (pracownicza i studencka) została zmigrowana w 2023 roku do rozwiązania On-Cloud.
Od 2020 w usłudze SharePoint pracuje rozbudowany Panel Dydaktyczny oraz Intranet UAM. Na platformie Teams odbywają się spotkania (w tym również obrony prac dyplomowych). Podczas pandemii CoVID19 w latach 2020-2022 platforma Microsoft365 była "centrum wykładowym" całego UAM - zajęcia odbywały się tylko z Jej pomocą, dzięki czemu proces dydaktyczny odbywał się w zasadzie bez przerwy.
W tym roku zostały zakupione nowe licencje Microsoft M365 A3, które obecnie się sukcesywnie przypisywane Pracownikom i Studentom. Oprócz dostępu do Pakietu Office 365 (również lokalnego na komputerach), dzięki licencjom A3 platforma została wyposażona w nowe mechanizmy ochrony informacji, audytowania oraz wbudowaną obsługą AI w oparciu o rozwiązanie Microsoft Copilot.
Rys historyczny : Platforma Microsoft Office365 na Uniwersytecie im.Adama Mickiewicza w Poznaniu została uruchomiona w październiku 2014 roku. Zastąpiła ona
stary studencki system pocztowy, oparty o oprogramowanie Sun Communications Suite.Trwają również prace nad uruchomieniem dla pracowników UAM ujednoliconej platformy dla pracy grupowej z wykorzystaniem Microsoft SharePoint (wdrożony w 2020 roku).
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań | tel. centrala +48 (61) 829 40 00, NIP: 777-00-06-350, REGON: 000001293